Scars Above – recenzija

14 minute vrijeme čitanja
8.5
Scars Above

Uvek je lepo videti kako razvojni timovi sa Balkana izbace nešto. To se ne dešava tako često, ali trend koji je započeo Croteam sa svojom mainstream igrom Serious Sam, se na žalost nije nastavio. Bolje rečeno, trebalo je proći toliko godina da bi dobili još jedan hit sa Balkana na svetskom nivou.

Krajem prošle godine se pojavio Scorn, jedinstvena, zanimljiva i napeta igra iz prvog lica koja je koristila svoj ambijent i kreature kao sredstvo za razvoj narativa. Dok je Scorn izlazio, Mad Head Games iz Srbije su se trudili da usavrše svoj nadolazeći naslov, Scars Above. Koch Media divizija pod imenom Prime Matter, koja je zadužena najviše da pomogne, u svakom mogućem smislu, manje developere je bio zadužen za izbacivanje ove igre na tržište. Samo to je bio znak da se radi o kvalitetnom naslovu, naravno ne u rangu Triple-A igara, ali ipak naslovu koji obećava i koji može i treba mnogo da dokaže.

Odmah nakon prvog trailera, svi su glavnu protagonistkinju nazvali Space Lara, jer glavni lik u igri, Kate Ward,  inženjer, mikrobiolog i pre svega istražitelj je na prvi pogled neodoljivo podsećao na gejming ikonu kakva je Lara Croft. Sličnosti nisu mogle da se ne primete, vezana kosa u repić, sličan outfit kao Lara, ali sve to nikako nije bilo loše. Samo ta činjenica je zacementirala ovaj naslov u glavama igrača kao igru na koju bi trebali da obrate pažnju. Proteklih nekoliko nedelja, imali smo prilike da se igramo sa našom Spejs Larom u njenim Scars Above avanturama i.. pa sve šta mislimo sledi u nastavku teksta.

Novim timovima je često teško da prenesu svoju vizuju na „papir“, što bi rekli, zanimljivu priču, dobar gameplay i naravno grafiku, ambijent, bolje rečeno, sve šta čini jedan naslov. Priča je ono šta treba da vas zaintrigira, nešto šta bi trebalo da vas uhvati i stegne i nedopusti vas da napustite igru do samog kraja. Scars Above odlično realizuje ovaj prvi zadatak, sa pričom koja se obmotava lepo i lagano, od prvog sinematika do samog kraja, sa smislenom radnjom i logičnim scifi zaključcima i objašnjenja sve šta se dešava u ovom misterioznom Scars Above svetu. Vi ste u ulozi Kate Ward, člana tima SCARS iliti tima koji je zadužen za prvi kontakt vanzemaljaca kada budu otkriveni. Kate, Tamara, Mike i Robinson su zaduženi da uspostave kontakt sa vanzemaljskim objektom koji se naselio iznad planete zemlje. Na prvi pogled neutralan objekat u obliku obrnute piramide je pun misterija koje Kate mora rešiti kako bi došla do odgovora, zašto se ovaj objekat pojavio iznad planete? Da li su ona i njen tim prvi privilegovani ljudi da naprave inicijalni kontakt sa vanzemaljskom vrstom? Posle prvog kontakta sa objektom koji su ljudi nazvali The Metahedron, cela SCARS posada nestaje, makar sa planetarnih radara, nestaje u dubine Metahedrona.

Kate Ward, nakon prvog kontakta se budi na nepoznatoj planeti, bez ijednog svog kolege. Totalno izgubljena, ne shvatajući šta se ustvari desilo. Sa sobom ima samo Veru, energetski alat koji im je verno služio za aktiviranje pogona njihovog svemirskog broda i energetsko sečivo i naravno svoj um. Odmah na početku, sličnosti sa drugim scifi igrama su prevelike da bi se ignorisale. Kate, kako bi sigurno održala svoju normalnost, stalno priča sa sobom, a time informiše i igrače. Nemoguće je ne povući paralelu sa Returnalom i glavnom protagonistkinjom iz te igre Selenom. Pošto su obe igre bile u razvoju istovremeno, glupo je reći da je Mad Heda Games uzeo ideju od Returnala ili da se desilo obrnuto, ali znate kako kažu, „great minds think alike“! Prvo šta nam je upalo u oči je odlična glasovna gluma mlade Kate, muzika koja apsolutno odgovara ambijentu i misterija koja tek treba da se reši. Kada smo već krenuli sa prezentacijom igre, muzika u njoj je pravo uživanje. Miks space opere i eketronskih zvukova, u trenucima može se staviti rame u rame sa muzikom iz Mass Effect igre.  Kako se igra nastavlja, misterija se produbljuje gde Kate shvata da ona „kasni“ sa dolaskom na ovoj planeti u odnosu na tim sa kojim je došla. U tim trenucima kreće pravo obmotavanje klupka i potraga za odgovorima šta se ustvari desilo i ko naseljava ovu planetu.

Nakon prvih impresija sa prvim trailerom, svi smo videli da se radi o taktičnoj igri, nalik Dark Soulsu, samo sa oružjem kako bi održali razadljinu sa neprijateljem. Bolje rečeno, igra koja najviše podseća na Scars Above je definitivno Remnant: From The Ashes, naslov za koji je zadužen Gunfire Games. Samo sa jednim oružjem i energetskim mačem, Kate mora da pronađe sirovine koje su nekim nesrećnim slučajem, bile sadržina njenog svemirskog broda i stvori sebi druge alate kojim bi se branila. Nepoznatu planetu naseljavaju čudna bića, u svakom mogućem pogledu, koja nisu prijateljski nastrojena prema Kate. Neka od njih su genetski modifikovana, kako bi bila jača i ubojitija za svakoga ko bi pokušao da sazna šta se ustvari stvarno dešava ovde. U svom arsenalu, Kate će vremenom sakupiti četiri oružja i nekoliko njihovih varijacija. Svako oružje će imati zasebnu elementarnu štetu koju nanosi neprijateljima, što je ključno za mehaniku u ovoj igri. Čudovišta koja susrećete će se razlikovati, najviše od okoliša u kome se nalaze. Vremenom su se prilagodila i ojačala na određene tipove mikro atmosfere u kojoj se nalaze. Na vama je da prepoznate na šta su slabi određeni neprijatelji i koristiti oružje koje odgovara njihovim slabim tačkama. Kritične tačke kod neprijatelja će često svetliti u boji elemenata na koji su slabi, crveno na vatru, plavo na elektricitet i tako dalje. Kako napredujete kroz igru, neprijatelji će vas forsirati da stalno budete u pripravnosti i menjate oružja u toku jedne bitke.

Gameplay mehanika je usistematična, pažljiva i proračunata. Neprijatelji mogu nanositi poprilično veliku štetu igračima. Morate se kretati pažljivo i biti precizni kako bi nastavili svoju avanturu. Igra ume da bude brutalna u određenim trenucima, ali to je taj „souls“ atribut koji u nekim trenucima može stajati u opisu ove igre. Isto tako, u igri postoje Pillars, nešto nalik Bonfireu u Dark Souls igrama. Posle smrti, Kate se vraća na poslednji koji je aktivirala. Naravno on isto regeneriše health i nadoknađuje sve potrošene tipove municija i health injection. Gameplay je fluidan, ali ima taj prepoznatljivi takozvani „eurojank“ osećaj u sebi. Ovo nije ništa loše, nešto šta već definiše naslove koji su stvoreni u Evropi. Uzmimo za primer Steelrising se isto naziva eurojankom, kao i Vampyr igra i tako dalje. To karakteriše taj nedostatak animacije i pokretljivosti glavnog lika na nivoima. Ta krutost, ali to nikako ne utiče na samu igrivost, Kateinu agilnost i naravno vašu efikastnost. Ono šta morate biti je precizni sa neprijateljima. Municije za oružja nema u izobilju i na vama je da prepoznate slabe tačke o kojima smo pričali i pucate u njima. U igri, Kate će sintetisati biljke koje bude nalazila u municiju, ali isto tako, izrasline tih biljaka mogu služiti za udaljenu detonaciju i ubiti nekoliko neprijatelja u određenom radijusu. Na vama je da namamite neprijatelje kod ovih kritičnih tačaka i iskoristite njihove slabosti i neznanje u svoju korist.

Kate se može levelovati, a to se radi poprilično specifično u ovom naslovu. Ne dobijate XP ubijanjem neprijatleja iliti završavanjem zadataka, već istraživanjem okoline. Uvek kada pokorite novog neprijatelja, moćićete da ga analizirate, a to će vam dati neophodno znanje o svemu šta se dešava oko vas. Tu su i omalene kocke sa znanjem vanzemaljskih vrsta koje se nalaze svuda po nivoima, a na vama je da pronađete većinu kako bi levelovali Kate na najvećem iskustvenom nivou. Levelovanjem dobijate poene, koje je moguće koristiti kako bi unapredili razne stavke koje su podeljene u dve vrste, odbrana i napad. Nemojte brinuti da li ćete propustiti nešto ili ne, jer u toku prelaska ćete naći dovoljnu količinu znanja za sve skillove i plus će vam ostati preko toga mali kusur. Pored toga, nalazićete sirovine za nadogradnju vašeg arsenala. Dok za montiranje prvog oružja je potrebno određeno mesto na svemirskom brodu, Kate sve ostale nadogradnje radi u hodu. Ovo je jedna od onih propuštenih prilika, jer u ovakvom tipu igara smo navikli da imamo određena mesta gde je moguće odraditi nadogradnju. U Scars Above malo je nelogično da Kate kod sebe drži celokupnu opremu za štampanje i nadogradnju opreme, pogotovo uzevši u obzir da nakon svakog dela igra vas prebaci na ekran gde se ustvari vidi prvobitan sto za nadogradnju i kreiranje oružja.

Igra je raspoređena u nekoliko chaptera i svaki od njhi se dešava na zasebnoj mapi. Vaše kretanje po njima je polu-linearno, sa mogućnosću da istražujete određene putanje kako bi pronašli neophodne resurse za nastavak avanture. Ovde dolazimo do još jednog zanimljivog elemenata bolje rečeno „metroidvania“ stila razvoja nivoa. Nalazićete na prepreke koje ne možete odmah zaobići, uništiti, rešiti. Tek nakon sakupljanja potrebnih alata možete otvarati prečice i druge puteve kojim je potrebno ići. Takozvani backtracking postoji, ali nije nepodnošljiv ni u jednom mogućem smislu. Često ćete imati one trenutke „Aha! Sada mogu otići tamo“ dok delovi tih mapa će vam poprilično dobro ostati u sećanju zbog toga što pametno odskaču od okoliša. Kako budete napredovali, ambijenti u kojima se radnja dešava će se razlikovati od prethodnih, i to drastično. Od močvara, preko travnatih ravnica do ledenih nepristupačnih predela gde morate održavati temperaturu tela kako ne bi dobili hipotermiju. Gde god da se nađete, igra će se potruditi da vam taj deo ostane u dobrom sećanju. Dizajn samih nivoa, raspored neprijatelja i sakrivenih stvari su odlično odrađene. Igra vam dozvoljava tačno onoliko koliko je potrebno da istražujete a da vas to ne umori.

Pored napucavanja sa neprijateljima tu je još jedan glavni element ove igre, a to su zagonetke. Kate će analizirati sve šta nalazi, a u određenim trenucima morate da rešite nekoliko dobro dizajniranih zadataka kako bi nastavili svoj napredak. Istraživanje u ovim delovima se može svesti na određeni objekat ili oblast u kojoj se nalazite, a na vama je da obratite pažnju na detalje.

Što se tiče zvučnih efekta u igri, to je jedan deo gde je sve moralo biti za nijansu bolje. Sami zvučni efekti su dobri, ali pozicioniranje zvuka nikako nije dobro u igri. Koristio sam 7.1 slušalice i stalno mi se dešavalo da neprijatelj koji je na nekoliko metara tačno ispred mene se čuje kao da se nalazi tik iznad moje glave. Verujemo da se to može popraviti patchevima, ako ne već na danu izlaska same igre.

Od početka do kraja igra mi je držala pažnju, ni u jednom trenutku nisam imao taj osećaj dosade iliti osećaj da vas igra preplavljuje svim i svačim. Sve je tu baš onoliko koliko treba da bude.  Kako se priča razvijala, bio sam oduševljen svime šta je Mad Head tim osmislio i kako je realizovao to. Možda i najbolji deo igre je upravo naracija, objašnjenje svega šta se dešava i realizacija samog kraja igre. Retko koja igra se potrudi da da odgovore na sve šta se dešava, makar u logičnim okvirima uzevši u obzir prirodu naslova, dok Scars Above odlično rešava taj problem.

Na kraju, ruku na srce, ne zato što je naša igra, Scars Above je stvarno kvalitetan naslov i odličan ulaz Mad Head Gamesa na veliku scenu. Da, već su to odradili sa Kraljevićem (Kingevich) koji je kasnije promenio ime u Pagan Online, ali ovo je sigurno njihov najbolji naslov do sada, a verujemo da nije ni poslednji.

Scars Above
8.5