Planet of Lana – recenzija

9.3
Planet of Lana

Stvari koje bi ste uradili za vaše voljene su nemerljive. Da li bi putovali preko jezera, mora, planine i pustinej dok ih ne nađete? Da li bi okrenuli zemlju na glavačke? Da li bi preobratili zemlju i pokušali da uništite sve što se nađe ispred vas?

Tema koja je obrađivana u toliko igara, filmova, serija u svim drugim medijima koji imaju moć prepovedanja. Ideja za priču u određenom medijumu koja nikada neće ostariti, ali koja će se razlikovati po njenoj ekzekuciji i pretvaranju u konačan proizvod. Wishfully Studios, omaleni tim iz Švedske koji je sastavljen više od ljudi koji su radili na filmovima nego na igrama, pokušava nam ispričati sličnu priču u njihovom prvom naslovu koji izbacuju na tržište, Planet of Lana. Igra koja vuče inspiracije iz naslova kao što su Limbo i Inside i ima dosta sličnosti sa jednim prošlogodišnjem ostvarenjem pod imenom Somerville.

Sve igre definiše jedna stvar, a to je da su one side-scrolling avanture. Naslovi u kome ne postoji načina da direktno naudite neprijatelju, gde su rešenja svakog susreta sa njima sakrivena iza određnih zagonetki. Direktno nasilje je zamenjeno vašim mislima i mozgom, a okoliš vam služi kao sredstvo za rešavanje svih sukoba i mozgalica. Sve se vodi onom filozofijom da se svaki problem može rešiti bez nasilja, samo je pitanje, kako ostvariti to i naravno sa sredstvima koja su vam data.

Planet of Lana je priča o jednoj istoimenoj devojčici i njenoj posvećenosti i putu spasavanja svojih voljenih. Lana i Ilo, njena sestra obožavaju da se igraju po selu, trčkaraju po krovovima, zavlače se u uskim prolazima i nerviraju debelu mesarku dok se šunjaju iza nje. Ilo i Lana obožavaju da nakon malog, ali ipak nevinog haosa koje naprave u selu krenu malo dalje, istražuju mesta koja se nalaze izvan njega. Sve dok ne nađu lepo i slatko mesto na visini brdašca, gde mogu sesti, smejati se i uživati u panoranskom pogledu predivnih delova ove čudne planete.

Dok sunce polako zalazi na horizontu, dešava se nešto nesvakidašnje. Velike mašine počinju da padaju sa neba i prave haos na planeti. Ljudi bivaju oteti i Lanino selo razoreno. U celom haosu, nestaje i Ilo. Lana uspeva da se sakrije i ostaje jedino ljusko biće van domašaja mašina, u razrušenom i pustom selu, čak i na celoj planeti.

Usamljena i izgubljena, Lana kreće da doziva svoju sestru i nesvesno u jednu predivnu avanturu njenog pronalaska.

Kao što sam već napomenuo, Planet of Lana je side-scrooling puzzle naslov koji koristi najviše vaš mozak za prelazak igre. U igri nećete imati ni jednu direktnu akciju protiv vaših neprijatelja, naizgled zlih robota koji su došli da pokore ljudski rod na ovoj planeti. Sve šta vam je potreno je fokus, pažnja, oštro oko na sitnice šta se nalazi ispred vas i naravno mozak kako bi rešili gomilu zagonetki sa kojim ćete se susresti. Lana će svojom lukavošću nadmudrivati sve one koji se nađu ispred nje. Ubrzo nakon početka vaše avanture, naletećete na jedno divno malo stvorenje pod imenom Mui. Mui je, pa nešto nalik našim macama, preslatka crna loptica koja obožava da se mazi sa Lanom i koja je prati u stopu. Lana i Mui će biti savršen tandem za nadmudrivanje svih protivnika sa kojim se susreću.

Cela gameplay mehanika će se svoditi na „bait and switch“ fazone u ovom predivnom svetu. Svaki susret sa neprijateljem će biti neka vrsta slagalice, gde je potrebno da shvatite šta se dešava na ekranu, vidite vaš krajnji cilj kao i sredstva koja možete iskoristiti da do njega dođete. Onda je poterbno da sve šta ste zamislili, uz pomoć svega šta vam je na raspolaganju, rešite tu zagonetku. Na početku avanture, kako Lana dublje zalazi u ovoj planeti, prvo ćete se susretati sa nikada viđenim životinjskim svetom ove planete. Sa bićima koji imaju jedan plan, pojesti vas. Tu njihovu želju, možete iskoristiti kao prednost, navlačiti ih na određena mesta i elegantno ih zaobilaziti. Svaki deo u kome će se dešavati određena zagonetka će imati platofrme, kanape, mesta za skrivanje, a kasnije i mehaničke delove koje je potrebno iskoristiti u svoju korist. Rešenje zadatka nije fiksno, već se svodi na ono šta najviše vama odgovara. Sistem kojim se one rešavaju se u određenoj meri ponavlja, ali kako napredujete kroz igru, tako će zagonetke imati više varijabli na koje morate da razmišljate i promenljive koje morate uzeti u obzir i manipulisati njime.

Svaki trenutak Lanine nepažnje će rezultovati njenom smrću i restartu poslednjeg checkpointa. Sva sreća, checkpointi su poprilično česti i skoro uvek pozicionirani pre određene zagonetke. Za one komplikovanije, će biti par njih, nakon rešavanja svakog sledećeg komplikovanog dela. Kako napredujete kroz igru, tako će kompleksnost ovih zagonetki rasti. Prve zagonetke će biti smeštene na jednom ekranu, gde sve šta treba da uradite će biti tik ispred vas. Kasnije, one će biti raspoređene na nekoliko ekrana oko vas, što znači da morate istraživati i razmišljati, šta bi vi uradili da ste tamo. Kako iskoristiti okoliš u vašu korist, kao i šta sve možete da uradite i koliko da rizikujete kako bi došli do cilja.

Mui, mala vanplanetarna maca neće biti tu samo kao ukras koji možete da mazite i koja ulepšava već predivnu scenu. Ona će biti ključni deo svake slagalice. Lana će moći da komanduje njome i da joj naređuje gde da ode, gde da stane, kako da glumi mamac drugim neprijateljima kako bi fokus bio bačen na nju sa Lane. U svakom ovakvom scenariju, bitne su milisekunde, tako da vaša manipulacija Muiem mora da bude savršeno tajmirana u svakom trenutku. Kada vam se Mui pridruži morate brinuti o dva života, tako da ko god da nastrada, krećete sa poslednjeg checkpointa.

Najbolja stvar u celoj igri je pripovedanje svega šta se dešava u njoj, razvoj priče i naravno dešavanja. Ovo je jedna od onih „nemih“ igara. Gde nećete imati nikakav text niti dijaloge koje vi možete razumeti, već će cela priča biti ispričana preko okoline, ambijentu u kome se nalazite. Lana će bukvalno prepešačiti ceo ovaj divni svet, putovati preko planina, močvara, mora, jezera, pećina i svega ostalog dok ne dođe do svog cilja. Na svakom sledećem koraku će okoliš pričati sa vama, pokazivati vam bitne delove svega šta se dešava na ovoj planeti, a najviše, kako su ljudi uopšte došli do nje. U celom ovom putovanju, Lana će nesvesno shvatiti zašto su oni na ovoj planeti i šta se dešavalo od kada su je ljudi naselili pa sve do ovog trenutka. Većina priča i znakova će biti uklesani u okolini, na zidovima, u pećinama, povezana sa trenutnim dešavanjima u igri, a na vama je da sve to upijete i prepustite se uživanju.

Cela igra ima taj osećaj crtanog filma, najviše zbog toga je što je sve u njoj naslikano i obojeno rukama. Od glavnih likova, preko okoliša i izgleda istih, tako da često imate osećaj kao da igrate sliku koja je u pokretu. Svaki ekran koji prođete, svaki korak koji napravite će vam ostati u sećanju i na svakom milimetru planete gde kročite ćete moći uživati. U trenucima, igra će vas obaveštavati o stanju planete, bacajući veliki pejzaž, horizont iza vas u kome možete uživati i naravno postati uznemireni kada shvatate da Lanino vreme polako izmiče. Najbolja stvar u svemu su zvučni efekti, suptilna i chill muzika koja će u određenim trenucima biti prisutna, kao i ona koja će vas obaveštavati da ispred vas sledi opasnost. Lana nije pričljiva devojčica, ali će sa Muiem napraviti jednu prelepu, nevinu i divnu konekciju koja će trajati od skoro početka do kraja igre.

Kako već napomenuh, Lana će komandovati Muiem, i svaka komanda će biti vokalna. Ukoliko se nalazite na otvorenom prostoru, Lana će glasnije zvati Muia kako bi dotrčao do nje, dok će on nekim divnim slatkim glasićem uvek odgovarati. Ukoliko ne može da dođe, praviće „a-a, nope“ zvukove, koji su jednostavno, preslatki! Najlepši detalj koji sam ja video je to kada se Lana nalazi na nepoznatom mestu, mračnom ili na delu gde su neprijatelji. Komunikacija sa Muiem tada neće biti toliko zvučna, već će Lana pažljivo i nežno šaputati, kako je niko ne bi čuo. Divni detalj, savršen, koji toliko poboljšava atosferu i uvlači vas dublje u ovu već hipnotisujuću avanturu.

Planet of Lana
9.3
Mehainka 9 od 10