Martha is Dead – recenzija

Postoje igre za koje odmah znate da ćete se zaljubiti u njih. Postoje igre koje su vam od prvog trena odbojne.

Velika većina igara se može smjestiti u ove dvije kategorije. Međutim, postoji mali broj igara, toliko minuskulan da ga je često teško prepoznati, koji pripada trećoj, isto tako malenoj kategoriji. To su igre koje vam daju šansu i da ih zamrzite, ali i da ih zavolite. Martha is Dead je jedna od takvih igara.

29,99 $PCUredski primjerak

1944. je godina. Mjesto radnje je Tuskana, Italija. Već sada je vrlo zanimljiva kombinacija za jednu video igru. Ne viđamo tako često Italiju kao središte igre, osim ako je u pitanju Rimsko Carstvo. Još na to dodajte i horor žanr i pronaći će te se u jednom vrlo posebnom miksu. U zadnje vrijeme režiseri i developeri tek eksperimentiraju sa WW2 tematikom i horor žanrom, jer do sada se držalo mišljenja da je sam WW2 dovoljan horor bez ubacivanja nečeg nadnaravnog unutra. No sa Wolfenstein serijalom igara, ili Ghosts of War filmom iz 2020. godine počinjemo malo više eksperimentirati sa ove dvije kategorije.

Martha is Dead je psihološki horror koji iskorištava element puzzle žanra. Cijela radnja igre se vrti oko ubojstva Marthe, mlade talijanke koja je pronađena mrtva u jezeru od strane njezine sestre Giulie. Nakon što je izvukla mrtvo tijelo iz vode, Giulia odlučuje uzeti sestrin identitet i provesti ostatak svojeg života kao Martha.

Dok ju proganja sindrom krivnje preživjelog, Giulia odlučuje pronaći ubojicu svoje sestre i samim time nas šalje u jednu vrlo mračnu avanturu, punu nasilja i scena koje će vas traumatizirati jako dugo.

Iako na prvi pogled priča izgleda vrlo jednostavno (imamo legendu o duhu osobe koja se ubila zbog ljubavi i stotinu godina kasnije ubije drugu mladu osobu), plot Martha is Dead je zapravo vrlo kompleksan. Kako prolazimo kroz priču, tako nas pogađa plot twist za plot twistom i tako kulminira u kraj koji nitko od nas nije očekivao.

Moram priznati da je vrlo teško pronaći igru koja je toliko brutalna koliko i privlačna u isto vrijeme. Iako je igra kratka moram priznati da je nezaboravna, pakira toliko emocija i osjećaja u svojoj priči i ostavlja vas da se ozbiljno zapitate jeste li možda sadist (ili mazohist, ovisi kako vam se dopada priča). Ukoliko vam to nije dosta, slobodno igru pređite opet i birajte druge opcije i samim time iskusite priču na drugačiji način.

Naravno, svi znamo da je igra cenzurirana od strane PlayStationa. Stvarno se čovjek mora zapitati što se točno događa u igri da ju jedna tako velika kompanija odluči cenzurirati i praktički reći: “Dosta, ajde malo ohladite!” Na kraju krajeva, možda se zapitate je li uopće potrebno toliko nasilje u igri? Odgovor je zapravo vrlo jednostavan: da. Martha is Dead je psihološki horror koji jako dobro prikazuje Giulijin silazak u polje ludila u vrlo realnom smislu. Kroz ratom pogođenu Tuskanu, dok se skrivate u svojoj ljetnoj vili, igra jako dobro prikazuje kontrast boja oko vas. Dok hodate po danu, uživate u zelenilu, lijepim bojama, sve je puno cvijeća i optimizma oko skorašnjeg kraja rata. Međutim, u isto vrijeme u Giuliji pronalazite samo mrak i sveprisutnu tamu koja se iz minute u minutu, iz dana u dan širi i obuhvaća cijelu personu Giulije i samim time u vama budi nekakav primalni, možda i neopravdani strah.

I nije kao da vas LKA nije upozorio. Od samog početka igra vas upozorava da dobro razmislite želite li ju igrati, pogotovo ukoliko imate mentalnih problema ili se bojite krvi.  Martha is Dead vas ne mazi, odmah vas šalje u dubine tame i pušta vas da sami pokušate isplivati. Naravno, LKA nisu toliki sadisti (barem mislimo) i ukoliko pronađete da se ne možete snaći u svoj tami, ukoliko se krenete gušiti i ne znate izaći, pronaći ćete njihovu udicu koja vas može odvesti na koliku-toliku sigurnost. Naravno, ne mislimo na pravu udicu, već na opciju skipanja određenih cutscene-a koje bi vas mogle pogoditi.

Naravno, nije sve tako mračno u Martha is Dead. Kao što smo već spomenuli prije, osim vrlo lijepih i živopisnih boja u dvorištu vile, kroz igru možete pronaći vrlo lijepi i zanimljivi lore. Od cijelog aspekta slikanja kroz staru kameru pa sve do pravljenja slika (koje je ubrzano iz razloga što je ovo igra i nikome se ne bi dalo čekati u pravom vremenu da se slika napravi), Martha is Dead vas potiče da istražujete sve što vam nudi, a ne samo njezinu glavnu priču. Pred kraj igre također dobijete opciju igrati se sa lutcima na žicama, koji, osim zabave pružaju i vrlo važne informacije o Giulijinom djetinjstvu. Ono može biti puno gore od svega što ste do tada prošli u igri, sve ovisi o tome kako ste igru do tog trenutka shvatili.

Volio bih da mogu reći da je igra perfektna, međutim, ima svojih problema. Kao Indie naslov, igra je dosta neoptimizirana i često se može dogoditi da vam iz čista mira padne FPS ili se čak igra crasha. Također ponekad možete primijetiti pucanje tekstura i događanja u svijetu koja sigurno nisu dio priče.

Također igra u nekim situacijama iz nekog meni nepoznatog razloga pokušava vas jumpscare-ati. Jednostavno ne vidim potrebu za time, sama priča po sebi je dovoljno strašna i ovo ne služi apsolutno ničemu, osim da vas izbaci iz takta i uništi vam immersion u samu igru. Naposlijetku, igra ponekad izgleda i zvuči malo prezbunjujuće i jednostavno vas tjera da stalno razmišljate i fokusirate se maksimalno na priču kako bi zapamtili svaki sitni detalj koji bi vam možda zatrebao u budućnosti.

Tu je također i problem toga što je igra malo ekstremna, u smislu ili će te je voljeti ili će te je mrziti. U Martha is Dead jednostavno nema srednjeg sloja, sa svojom pričom i ekstremnim nasiljem stalno će te se pitati jeste li možda vi ti koji postajete ludim ili Giulia.

ZAKLJUČAK

Sve u svemu, LKA je uspio napraviti jedan vrlo zanimljivi svijet koji će vas uvući od prve minute. Uspjeli su od svojeg projekta napraviti djelo vrijedno suvremene umjetnosti koje bi morali igrati svi igrači. Iako igra ima problema sa optimizacijom i povremenim bugovima, priča je sasvim dovoljna da vas uvuče i odvede u jedno sasvim drugačije iskustvo iz kojeg će te izaći mudriji i pametniji. Možda i traumatizirani, no fokusirajmo se na pozitivu, zar ne?

9

Nevjerovatna

Kako ocjenjujemo igre?