Aliens: Fireteam Elite – recenzija

14 minute vrijeme čitanja

Alien franšiza, kako filmska tako i interaktivna je poprilično zamršena. Godinama ne možemo da dobijemo dobar film, a igre su jednostavno nestale.

Poslednji naslov koji smo dobili je odlična igra Alien: Blackout, ali isključivo za mobilne uređaje, tj za Android i iOS. Pre toga smo dobili jednu od najboljih igara u franšizi, Alien: Isolation, koja se isključivo fokusirala na taj horor momenat jednog Xenomorpha koji vas juri više od dvadeset sati. Pored toga, sem Alien VS Predator igre sa krajem 90tih i početkom 2000ih, ne vredi ništa ni komentarisati. Nakon svega toga, stiže nam Aliens: Fireteam Elite, koji za razliku od prošle velike igre, Alien: Isolation, se više fokusira na akciju i haos u izvođenju.

NIntento Switch

Izdavač: Cold Iron Studios

Developer: Cold Iron Studios

Žanr: FPS/TPS

Datum Izlaska: 24.08.2021

Početna cijena: 39,99€

Recenzirana verzija: Xbox X/S

Recenzentski primjerak: Primjerak igre ustupio publisher

Priča

Aliens: Fireteam Elite se dešava 23 godine nakon originalne trilogije, ali sama igra, likovi, oružja kao i okruženje više vuku inspiraciju iz Aliens filma. Vi ste jedan od članova kolonijalnih marinaca koji je dobio poziv za pomoć sa Katanga svemirske stanice koja kruži oko planete pod kodnim imenom; LV-895. Elitni odred marinaca je poslat da istraži šta se ustvari dešava na njoj, a tu počinje i vaša avantura. Priča je sastavljena od četiri kampanje, svaka kampanja ima po tri misije koje nakon jednog prelaska, možete birati i igrati kako je vama po volji. Prvi prelazak je bitan, jer pored solidne akcije, tu je i odlična priča koja se savršeno uklapa u franšizu, objašnjavajući namere Weyland-Yutani korporacije kao i poreklo drugih alien mutacija koje se nalaze u igri a i u drugim filmovima filmovima. A naravno, tu je i element o Inženjerima, misterioznoj vanzemaljskoj rasi koja je dobila, iliti trebala da dobije spotlight u Prometeju i Alien Covenant filmovima, ali jednostavno, nije i to je jedna užasno propuštena prilika da se bolje objasni Alien univerzum.

Na samom početku igre moći ćete da napravite vašeg lika. Creation Tool nije bog zna šta, ali služi svrsi. Pored toga ćete moći da birate kampanje kao i težinu na kojoj želite da igrate. Sve kampanje možete da igrate sa još dva prijatelja ili dva bota, ukoliko ste forever alone tip osobe. Na normalnom nivou težine, imaćete četiri života ili bolje rečeno, četiri mogućnosti da vas neko reviveuje na bojnom polju, ali taj broj pada kako se težina igre povećava.

Što se tiče samog gameplaya, ovo nije obična kopija Left 4 Dead naslova i sličnih igara tog tipa, kako su svi očekivali, nebitno da li sa pozitivne ili negativne strane. Postoje nekoliko razloga zbog čega je to tako, ili nije tako. Većina kooperativnih šutera gde se borite sa gomilom neprijatelja podržavaju do četiri igrača, gde svako može da upotpuni svoju rolu u datom trenutku. U Aliens Fireteam Elite moguće je igrati sa još dva prijatelja, gde ćete moći da birate između četiri date klase. Svaka od klasa se drastično razlikuje od prethodne. Imate Tehničara, Gunnera, Medika i Demolišera. Ujedno to znači da u odnosu sa timom i ljudima sa kojima igrate, morate menjati role adaptirajući se na situaciju. Neki nivoi će od vas zahtevati da u ekipi imate medika kako bi obezbedio što više healova za vas i saborce, dok na drugim nivoima bi trebalo da imate više sirove snage, municije kao i veću ubojitost zbog količine neprijatelja koje morate da eleminišete. Svaka od ove četiri klase nudi dva totalno različita abilitija, različita oružja kao i totalno drugačiji skillset.

Druga stvar je to što u većini ovakvih pucačina, neprijatelji dolaze iz jednog pravca, bolje rečeno, sa jedne ose, a to je sa puta, poda, ispred i iza vas. Fokus je isključivo na zemlji na kojoj ste, dok u ovoj igri to nije slučaj. Xenomorfi su poznati po tome što se kriju apsolutno svuda, u svakoj rupi, nebitno gde se ona nalazila, na podu, zidu ili plafonu. Upravo zbog toga, fokus tima ne može da bude samo na zemlji na kojoj stojite, nego svaki deo nivoa zahteva vašu pažnju i pažnju saboraca sa kojima igrate. Ovo na početku ne zvuči toliko konfuzno i komplikovano, ali kako nivoi odmiču i napredujete kroz četiri date kampanje, videćete koliko je potrebna adekvatno orjentisanje u prostoru i svega šta se dešava oko vas. Jer pored napada ispred, sa strane i iza vas, tu su i sve moguće varijacije sa plafonima i zidovima i cevima i apsolutno svega šta može da se nađe na nivou. Tako da jedno „okreni se iza tebe je“ ne znači da je neko baš iza vas, nego se možda šunja na zidovima ili plafonima čekajući da vas zgrabi i nanese ogromni damage.

Sistem progresije

Pored svega toga, tu je i odličan sistem progresije, koji da, zahteva malo grindovanja kako bi kasnije mogli da se borite na većim težinama, ali je sasvim dobro zaokružen svime šta nudi. U toku prelaženja igre ćete sakupljati razne dodatke za vaša oružja, drugačije magazine, različite delove koje će povećavati ubojivost vašeg oružja. Svaki komad dodatne opreme će podizati Combat Score vašeg karaktera, što znači da će te biti spremniji za teže nivoe. Nadograđivanje oružja je prosto obavezno, jer svaka sledeća kampanja zahteva preporučeni Combat Score kako bi bili konkurentni sa neprijateljima.  Pored dobijanja ovih dodataka kako napredujete kroz misije, dosta njih ćete moći kupovati i od prodavaca na USS Endevor svemirskom brodu. Posle svake misije će prodavci imati nešto novo, nebitno da li su to nova oružja, dodaci ili možda specijalni skillovi koje možete kombinovati sa drugim skillovima kod vašeg lika.

Tu dolazimo kod, pa verovatno četvrte stvari tj skillova. Svaka klasa ima jedinstvene skillove koje će biti ili pasivni ili aktivni, većina njih poboljšava ubojitost, povećava količinu municija koju možete da nosite ili izdržljivost na terenu. Zanimljiva stvar je da ne možete sve skillove otključati i koristiti odmah, već ih morate kupiti ili levelovati određenu klasu za kompleksnije kombinovanje. Svaka klasa ima određeni broj slotova koje možete ispuniti skillovima, a ovo funkcioniše na principu tetrisa. Kako napredujete sa određenom klasom, više prostora će vam biti otključano gde možete ubacivati skillove, ali isto tako, potrebno je napraviti build koji uzajamno ima kompatibilne perkove ili skillove, jer postoje oni koji se ne mogu međusobno kombinovati. Na primer, ukoliko igrate sa Demolisherom, imaćete priliku da odlučite da li ćete želeti da imate veću ubojitost sa heavy oružjem ili assault rifles, jer ne možete imati oba u istom trenutku.

Pored svega toga imamo i consumables, bolje rečeno stvari koje sakupljate ili kupujete koje vam mogu pomoći u borbi protiv syntova ili aliena. Tu su razne vrste mini turreta, razne vrste municije, nagaznih mina, threat detection sistema, kao i spravica koje će boostovati borbenu spremnost u određenom vremenskom intervalu.

Sve pomenute stvari dosta „komplikuju“, u dobrom smislu, ceo sistem na kome je izgrađen Aliens Fireteam Elite, jer vas tera da igrate igru nekoliko puta, da otključavate razne skillove, talente i perkove i na osnovu svega otključanog, zaključite šta vama lično najviše odgovara kada igrate solo sa botovima, a šta kada igrate u društvu. Ipak, koliko sve klase bile zabavne na svoj način, Demolisher je prava zver na terenu i uništavanje aliena sa njegovim heavy smartgunom je prosto fantastično, a naravno da smo imali i flashbackove iz Aliens filma i hive borbe.

Neprijatelji

Što se tiče neprijatelja, pored običnih xenomorph puzavaca koji u svakom trenutku pokušavaju da vas satru u ćošak i brojčano nadjačaju, tu su i jače mutacije. One su, moramo priznati, inspiraciju dobili iz drugih sličnih igara, kao što je Left 4 Dead, World War Z i tako dalje. Tu je Xeno Spitter koji će vas gađati otrovnim projektilima, Xeno Dron koji će se pojaviti niotkuda i naskočiti vas skidavši vam health ukoliko što pre ne pobegnete od njega. Xeno Warrior i Xeno Crusher koje su jedne od najjačih jedinica i jednostavno terorišu sve pred sobom i tako dalje. U igri se nalazi ukupno 11 različitih xenomorpha a kasnije tu su i sintetički roboti koji će vam isto praviti problem. Kada već pričamo o neprijateljima, moramo napomenuti i AI. Maleni Xenomorphi jednostavno nemaju nikakav AI, bolje rečeno, imaju poprilično definisanu stvrhu, a to je da se fokusiraju na vas i skinu koliko damagea mogu. Specijalni xenomorphi ipak imaju malo više mozga, te će vas čekati iz zasede, ukoliko su pod paljbom, pokušaće da se sakriju i tako dalje. Pored svega toga, detalji su ono šta vas kupuje dok igrate ovu igru, tako da dok rašuje maleni xenomorph na vas, pucanjem u njega će se okliznuti od svoje toksične krvi, spotaknuće se tako slatko i cakano, ali nastaviće da trčkara na vas kako bi vam naneo makar malenu štetu. Dronovi koji se kriju u velikim cevima, koji ćim onesposobe jednog od vaših saboraca beže sa lavinom metaka ispaljenim u njihovom pravcu.

Zvuk, muzika

Već smo rekli da je ova igra bazirana na Aliens filmu, ali da se ipak dešava nakon trilogije, muzika, zvuci u igri kao i atmosfera, su apsolutno odlično prenešeni. U toku svakog nivoa ćete imati tu sablasnu muzikicu iz osamdesetih, taj ton i note koje će vas uvek pratiti. Oružja nemaju taj savršen zvuk kao u nekim igrama danas, već pištav i nekako oštar baš kao i u filmovima. Isto tako, okruženja su odlično urađena. Prva kampanja odiše Aliens filmom u svakom smislu, dok ostale kampanje daju veći vajb Prometeja od pre nekoliko godina, a i priča se više okreće ka drevnoj civilizaciji koju svi nazivaju Inženjerima.

Aliens Fireteam Elite je sasvim solidna igra, bila bi sjajna da nema previše repetitivnih akcija i nekih nivoa, ali to se neutrališe time što možete ponoviti svaku kampanju sa drugom klasom. To iziskuje od vas da se drugačije postavljate i iskorišćavate druge gameplay elemente. Grafika je okej, uzevši u obzir da ovo nije Triple A igra već proizvod Cold Iron Studiosa, omanjeg tima koji je ranije radio na nekim većim naslovima kao što su Star Trek Online i neuspeli City of Heroes. Aliens Fireteam Elite je definitivno igra sa kojom bi trebali da uživate sa prijateljima, a nedostatak crossplay mogućnosti je još jedna mana, i nadamo se da će to moći da bude ispravljeno u budućnosti. Ukoliko budete imali prilike i volite akciju a i fan ste Alien filmova, ovo je obavezno štivo, ukoliko ne, sačekajte popust i probajte ovaj, rekao bih, neobrušeni dijamant ove godine u industriji igara. Igru za ovaj opis nam je prosledio Cold Iron Studios.

Velika energija B-filma koja čini zabavne zajedničke sesije

Čvrsta, ugodna arkadna igra

Puno cool detalja koji se odnose na franšizu Aliens