EA FC 24 – recenzija

6
EA FC 24

FIFA je bila alfa i omega sportskih simulacija, već trideset godina. Nakon tri decenije života i spora sa FIFA organizacijom, EA je izgubio licencu i bio primoran da stvori svoju franšizu, pod imenom FC 24.

Ovo je mogao da bude dobar start ili jako loš, uzevši u obzir da su ljudi iz EA morali da se pripreme za nešto ovako, za nešto šta je bilo neizbežno i da plasiraju novi proizvod, odrade branding svega kao i zadrže stare i pridobiju nove igrače. To je bio težak zadatak makar što se tiče samog kvaliteta igre, jer je marketing odlično odrađen i rebranding najpoznatije fudbalske simulacije je prošlo poprilično fino, toliko fino da su nakon prve nedelje sakupili čak preko 11 miliona igrača, što je znatno više nego što je FIFA ikada uradila.

Rekavši to, FIFA kao franšiza je imala uspone i padove. Kraj devedesetih i revolucija u 3D grafici, sredina 2000ih i izlazak next gen konzola (xbox 360 i ps3) sredina 2010 i gubljenje sa kvalitetom, kao i poslednjih par godina i rapidni pad kvaliteta igre. Sve to je moglo da kaže jednu od dve stvari, da će FC 24 biti dosta bolja igra od prošlogodišnjeg FIFA izdanja ili da će nastaviti taj mračan niz i biti još gora, na žalost, ipak je ovo drugo.

Sam gameplay je loš, gori od prošle godine, igra koja je bila gora od one tamo, koja je bila još gora od one prethodne. To tada nisu bile velike stvari, ali se primećivalo, pogotovo ako provedete više desetina sati uz igru, igrajući mečeve sa pravim protivnicima. Igrači takoreći „plivaju“ u prostoru bez ikakvog razloga. Nebitno da li su napadači, igrači sredine terena ili odbrambeni, koji su posebna priča, oni će često nastaviti da trče u suprotnom pravcu gde se nalazi lopta. Tada mikromenadžment mora da bude savršen. I bio bi, da možete da selektujete igrača koga vi želite, a ne da šaltate ili na LB ili desnim analogom dok se igra ne smiluje i ne dozvoli vam da kontrolišete onoga koga želite. Kao što sam rekao, najveći problem je odbrana, jer nema konzistenciju ni u jednom trenutku.

Sa takvom odbranom, dolaze i rezultati koji odgovaraju svemu tome. Tri pet, pet pet, četiri pet, sedam pet. Neko će reći, uh, pa ti ne znaš da igra odbranu, ali ne mogu da se složim sa time. Problem nije igrati odbranu, već kako igrači reaguju na inpute koji vi ubacujete u igru, iliti kako stiskate dugmiće. Sve u zavisnosti od ocene, a i raspoloženja, ne onog u igri, već raspoloženja same igre u datom trenutku, zavisi da li će odbrambeni igrači biti balvani na travi ili će trčati za igračima. Bezbroj puta se desilo da oni jednostavno, pa ne reaguju, ili beže od igrača, ne na svojoj poziciji, nego jednostavno trče nikuda, eto čisto tako. FIFA igra od pre par godina je savršeno rešila taj problem, gde su odbrambeni igrači blago reagovali dok nisu kontrolisani od strane igrača, ali kada ih preuzmete, ne zaplivaju kroz prostor kao petogodišnje dete u dečijem bazenu, već nastave da rade ono šta već jesu, čuvaju prostor, igrača, dok vi kontrolišete susednog i krenete u napad igrača sa loptom.

Često se desi da odbrambeni igrač, nebitno da li ga vi kontrolišete ili ne, kada bude u blizini lopte, ne reaguje, ne daj bože da ga lopta udari u nogu. Jednostavno će je pustiti da se otkotrlja od nje. Upravo zbog svega toga, sve se oslanja na napadače, na njihovo umeće, brzinu i kvalitet šuta. Naravno, kao nekada davno u lošim FIFA igrama, bitno je da dobacite igraču koji ima najveći shoot skill, i on će šutnuti iz okreta, kolena, ne gledajući na gol, pretvarajući taj šut u vođstvo. Suvišno je napomenuti da ta previše pasivna odbrana ne podiže nogu, ne staje u blok već se jednostavno, gube po šesnaestercu. Druga taktika za postizanje golova je trčanje u stranu, pretrčavanje jednog odbrambenog igrača, ulazak u šesnaesterac uz korner zastavicu i šut iz oštrog ugla koji je u 90% slučajeva gol.

Sve ovo neverovatno ubija tu lepotu fudbala. Za nekog ko se navikao da igra kreativno, stvarajući akcije pasovima, izvlačeći odbranu iz šesnaesterca, to je jednostavno nemoguće, ukoliko neko želi da bude efikasan. Igra vam ne dozvoljava da igrate svoju igru, već morate da igrate onako kako ona kaže, bolje rečeno, da pokušate da iskoristite mane same simulacije kako bi eto, pobedili. A to jednostavno, ubija svaki draž ove igre, od prvog dodira do poslednjeg zvižduka.

Stvari koje su ubačene, kao što su, precision passing, koji je faktički manual passing samo preimenovan, playstyles koji karakterišu igrače njihovim poznatim stilom, controlled sprint koji eto može da vam dozvoli da trčite i driblate u fluidnoj animaciji dok odbrana reaguje kao da su zakopani ljudi na groblju. Sve to deluje kul, ali eto, nešto nije dobro ukomponovano u celoj ovoj FC priči na početku.

Okej, iz nekih naših izvora smo shvatili da je FC u razvoju bio skoro četiri godine, paralelno sa FIFA igrama, praktično su ga pravili što bi rekli, from the ground up. To znači da dok je EA pravio svoju priču, i usavršavao FIFA naslove, mnogo toga je trebalo da se prenese u FC, ali to je učinjeno traljavo. Preko nekonzistentnih animacija, do reakcije igrača i problema sa generalnim gameplayem, FC nema dobar start kao franšiza. Da igrači su FIFA igrali samo zbog Ultimate Teama, i sve ove „novine“ nekako odgovaraju tom playstyleu. Na žalost, za nas igrače koji smo hteli da opalimo par online utakmica, sezona, ili kako već, jednostavno nije razrađeno kako treba.

Da, FC 24 je odlična igra za društvo, kada igrate sa nekim ko ne zna koje sve eksploiti postoje u ovom naslovu i možete se zajedno gubiti na terenu dok se smejete, ali ukoliko u toj grupi postoji jedan koji zna da iskoristi mane ovog fudbala, tu zabava prestaje. To je ključna stvar, igra ne nagrađuje igrače koji imaju veći skill, igraju bolju, lepšu igru, već one koji mogu da se snađu u ovom haosu, frankenštajnu svega i svačega nabacanog u jednom fudbalu. Što je iskreno, tužno, meni kao igrači koji je uz FIFA igre bio sve od ’93, pa i za one sigurno novije igrače koji su očekivali revoluciju sa izlaskom prve FC igre, a ne gori proizvod od onoga koje smo dobijali prošlih godina.

Većina problema može da se reši tako što ćete staviti odbranu da se transformiše u bunker kada dođu igrači, agresivnost na max, i povlačenje srednje linije do unutar šesnaesterca, iz detaljnog podešavanja taktike. Tada čekate da odbrambeni igrač oduzme loptu ili ne daj bože da protivnički napadač promaši, i trčite! Trčite sve do gola i šutnete, u nadi da će golman reagovati izuzetno glupo kao što to rade u 90% slučajeva ili jednostavno kada će postati supermen i hvatati sve šta ne bi trebao.

Da, igra i dalje ima taj takozvani rubber banding, koji nagrađuje igrače sve u zavisnosti koji period se igra u utakmici. Nekada igrači će biti anemični sve do 80og minuta, a tada će poleteti po terenu, čisto da postignete gol ili dva zaostatka, koliko da budete u egalu, nebitno koliko je protivnik bolji. To je prosto, jako loše.

Svi modovi koji su bili dostupni u FIFA igrama su prisutni i ovde, samo sada sa još gorim forama. Recimo u Volta meču, od 20 utakmica, svih 20 sam imao tri od šest igrača koji su bili AFK, da bi se farmovali poeni, što znači, nema igre, čekanje da se sam izvede aut i totalno ignorisanje svega na terenu. Da ne pričamo o sličnim problemima u Pro Teams i drugim modovima.

Godinama FIFA je postala Ultimate Team simulacija, i na žalost, i ove godine, razvojni tim se više fokusirao na grabljenje para nego na sam kvalitet simulacije fudbala. Igre progresivno bivaju lošije i lošije u franšizi, kako ona stari ili evo, kako ona dobija „reset button“.

EA FC 24
6
Grafika 6 od 10